Logowanie do systemu składek:
Logowanie do systemu składek:
WPROWADZENIE Wychodząc na przeciw ogromnemu zainteresowaniu pielęgniarek możliwością pracy i nauki w Wielkiej Brytanii oraz towarzyszącej temu polityce dezinformacji prowadzonej przez Rząd polski, postanowiliśmy zebrać najważniejsze informacje ze sprawdzonych i rzetelnych źródeł i przedstawić je szerokiemu gronu polskich pielęgniarek i położnych. ZANIM SIĘ ZDECYDUJESZ Zanim podejmiesz decyzję o rejestracji, wyjeździe i rozpoczęciu nowego życia, warto przeczytać informacje zawarte w tej broszurce i na spokojnie jeszcze raz wszystko przemyśleć. ROZDZIAŁ PIERWSZY Życie i praca w Wielkiej Brytanii - informacje podstawowe Polecam poradnik w języku polskim który możesz znaleźć na stronie: Kilka podstawowych rad Pomyśl Ogólnie rzecz biorąc, jeśli zdobędziesz jakąkolwiek pracę w Wielkiej Brytanii w przeciągu l miesiąca od rozpoczęcia pracy musisz fakt ten zgłosić w Home Office wysyłając uprzednio wypełniony specjalny formularz wraz z listem od Twojego pracodawcy, potwierdzającym fakt zatrudnienia. W przeciwnym wypadku nie możesz pracować w Wielkiej Brytanii legalnie i nie będzie Ci przysługiwało prawo do bezpłatnej opieki zdrowotnej oraz do pakietu socjalnego. Im szybciej to zrobisz, tym lepiej. Nie odkładaj tego do ostatniej chwili. To tylko formalność. Informacje ogólne na temat rejestracji kwalifikacji zawodowych, poszukiwania pracy w Wielkiej Brytanii oraz gdzie zasięgnąć porady i pomocy w trudnej sytuacji Proces rejestracji (uznania kwalifikacji zawodowych) można przedstawić następująco: ETAP I: skierowanie prośby o rejestrację do Nursing&Midwifery Council w Londynie (angielski odpowiednik polskiej Naczelnej Izby Pielęgniarek Położnych, w skrócie NMC). Prośbę tę można skierować pisemnie na adres pocztowy NMC, wysyłając e-maila lub telefonicznie. W każdym przypadku należy podać: ETAP II: przygotowanie wymaganych dokumentów. To chyba najbardziej karkołomny etap rejestracji. Wymaga on uzyskania zestawu dokumentów i zaświadczeń. Między innymi zaświadczenie z Okręgowej Izby Pielęgniarek i Położnych o wpisie do rejestru, zaświadczenie o stażu pracy, zaświadczenie z Sądu o niekaralności, zestawienie godzinowe programu nauczania szkoły pielęgniarskiej (dotyczy tylko osób które ukończyły pomaturalne szkoły medyczne lub liceum medyczne). ETAP III: potwierdzenie uznania kwalifikacji zawodowych i wpisania do rejestru NMC. NMC ma ok. 5 miesięcy na udzielenie odpowiedzi. Należy przy tym pamiętać, że każda osoba rozpatrywana jest indywidualnie, zatem ten etap może być nawet nieco dłuższy niż w założeniu. ETAP IV: Moje kwalifikacje zawodowe zostały uznane. Co teraz? Gratulacje! Teraz musisz uiścić opłatę rejestracyjną, która w czasie gdy publikowaliśmy tę broszurkę wynosiła 129. ETAP V. Poszukiwania pracy. To chyba oprócz samej pracy, najprzyjemniejszy etap na Twojej ścieżce zawodowej w Wielkiej Brytanii. Najlepiej starać się o pracę na podobnym odcinku, na jakim masz już doświadczenie. Będziesz czuła się pewniej stąpając po znajomym gruncie. Oto kilka przydatnych wskazówek: Gdzie szukać ogłoszeń o pracę? ETAP VI: Mam problem! Czasem w życiu jest tak, że nie układa się wszystko po naszej myśli. Gdzie szukać rady i wsparcia? Była już wcześniej mowa o NMC i doradcy zawodowym. Warto też zajrzeć na stronę poświęconą rozwiązywaniu i zapobieganiu wszelkim problemom jakie mogą Cię spotkać w pracy http://www.troubleatwork.orq.uk/ ROZDZIAŁ TRZECI Dokumenty wymagane przez NMC przy rejestracji kwalifikacji zawodowych pielęgniarki i położnej w Wielkiej Brytanii Oto lista wymaganych dokumentów dla pielęgniarek i położnych: INFORMACJE DODATKOWE: 1. Broszura Informacyjna NMC dla pielęgniarek i położnych:
Informacje zawarte w tej broszurce zostały przygotowane na podstawie materiałów informacyjnych Ministerstwa Spraw Zagranicznych Wielkiej Brytanii, Królewskiej Szkoły Pielęgniarstwa w Londynie oraz Naczelnej Izby Pielęgniarek i Położnych Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej przy współpracy Okręgowej Izby Pielęgniarek i Położnych w Poznaniu.
Właścicielem wszelkich praw do treści i formy tej broszurki jest Artur Sołtysiak. Dzielenie tej broszurki na części, zmienianie jej treści jest zabronione.
Broszurka może być swobodnie wykorzystywana i powielana do celów informacyjnych tylko i wyłącznie w całości i w niezmienionej treści.
Dokonywanie jakichkolwiek zmian możliwe jest tylko za pisemną zgodą Artura Sołtysiaka. Nie przestrzeganie powyższych zasad grozi postępowaniem karnym przed Sądem Najwyższym w Londynie w Wielkiej Brytanii, który jest właściwym i jedynym arbitrem w tej sprawie.
Wszelkie pytania proszę kierować na adres e-mail: pielegniarki@aol.com
Wydanie II poprawione: Londyn, luty 2005
© Artur Sołtysiak 2005 pielegniarki@aol.com
Autorem broszurki jest pielęgniarz z Poznania, który dyplom pielęgniarski otrzymał na podstawie ukończenia liceum medycznego w 1993 roku. Oburzony postawą Rządu RP postanowił wziąć sprawę rejestracji w swoje ręce. Obecnie mieszka on i pracuje w zawodzie pielęgniarza w Londynie, w Wielkiej Brytanii. Jeśli jemu się udało, dlaczego nie miałoby się udać Tobie? Recenzentem broszurki jest Okręgowa Izba Pielęgniarek i Położnych w Poznaniu.
Celem broszurki jest przekazanie praktycznej wiedzy dotyczącej uznania kwalifikacji zawodowych polskich pielęgniarek i położnych w Wielkiej Brytanii. Ze względu na formę przekazu, ograniczymy się tutaj do podania tylko podstawowych informacji, które ułatwią zrozumienie procesu rejestracji. Zainteresowani dalszym poszukiwaniem informacji będą mogli odnieść się do prezentowanych tutaj adresów internetowych, które naszym zdaniem powinny wyjaśnić wszelkie wątpliwości. Jeśli uważna lektura tej broszurki i podane w niej źródła informacji nie odpowiedzą na Wasze pytania, prosimy o kontakt e-mail: pielegniarki@aol.com Wszelkich informacji udzielamy bezpłatnie.
Gorąco zachęcamy do praktycznego wykorzystania tej publikacji i wzięcia swego pielęgniarskiego losu w swoje ręce.
Pozdrawiamy i życzymy powodzenia
Artur Sołtysiak, RN, Londyn
Mariusz Mielcarek, OlPiP w Poznaniu
www.oipip-poznan.pl
Język angielski - pomimo, że nie jest on wymagany jako warunek samej rejestracji (uznania kwalifikacji zawodowych w Wielkiej Brytanii), to przecież od stopnia jego opanowania zależy zdobycie pracy. Może warto na początek pomyśleć o dobrym kursie językowym rozwijającym praktyczną znajomość porozumiewania się oraz kładącym nacisk na słownictwo medyczne? Zrób sobie test. Większość odnośników internetowych zawartych w tej broszurce jest w języku angielskim. Jeśli czytanie i rozumienie treści tych stron sprawia Ci trudność, pora pomyśleć o kursie j. angielskiego.
Wyjazd do Wielkiej Brytanii - pamiętaj, że fakt rejestracji swych kwalifikacji zawodowych i chęć podjęcia pracy w Wielkiej Brytanii wcale automatycznie nie musi się wiązać z pozostaniem tam na zawsze. Jeśli nie jesteś pewna czy chcesz zostać w Wielkiej Brytanii na długo, zaplanuj wyjazd na rok. Po roku możesz podjąć decyzję, czy zostajesz na dłużej.
Londyn to drogie miasto - musisz wiedzieć, że Londyn to drogie miasto jeśli chodzi o koszt zakupu domu lub wynajęcia lokum. Możesz dotkliwie to odczuć zwłaszcza na samym początku, zaraz po przyjeździe, kiedy dopiero będziesz szukać pracy. Warto mieć ze sobą oszczędności, które pozwolą na zapłacenie za wynajęty pokój lub mieszkanie. Ceny za pokój jednoosobowy wahają się pomiędzy 50 a 150 na tydzień w zależności od dzielnicy. Do tego dochodzą opłaty za transport publiczny (metro, autobusy). Warto zatem najpierw znaleźdź pracę i pod jej kątem poszukać mieszkania (o tym gdzie i jak można szukać pracy, w dalszej części broszurki). Pamiętaj, że Wielka Brytania to nie tylko Londyn, gdzie koszty utrzymania są najwyższe w kraju. Może więc warto poszukać pracy w którymś z miast w Szkocji, Walii, Irlandii Północnej lub na któreś z należących do Wielkiej Brytanii wysepek?
Samodzielność - wyjazd do nowego, być może nieznanego miejsca może być trudnym i stresującym przeżyciem. Warto mieć zatem konkretny i jasny plan działania oparty o fakty a nie domysły. Warto pomyśleć o planie awaryjnym, w przypadku jeśli coś pójdzie nie tak, jak się spodziewałaś. Nie da się ukryć, że zdecydowanie bezpieczniej jest znać angielski i móc polegać na sobie a nie zdawać się całkowicie na pomoc polskich pośredników, którzy po prostu żerują na nieznajomości języka i często są zwykłymi oszustami. Proponowane przez nich odpłatnie informacje i usługi w 95% są powszechnie dostępne za darmo w j.angielskim.
Wielka Brytania to nie raj - tutaj, tak jak wszędzie na świecie przyjdzie Ci się zmagać z wyzwaniami dnia powszedniego. To będzie wymagać od Ciebie dużej samodzielności, poznania lokalnych zwyczajów i stylu życia. Pamiętaj, że choć Wielka Brytania jest przyjaznym, dobrze zorganizowanym i bezpiecznym krajem, to jednak ma on swe własne zwyczaje i tradycje, które Ci przyjdzie poznać i zaakceptować. Może to być nieco inny styl życia niż ten do jakiego dotąd byłaś przyzwyczajona i nie koniecznie musisz go lubić. Postaraj się przed wyjazdem poznać kulturę, język i zwyczaje Anglików. To znacznie ułatwi Ci kontakt z nimi i sprawi, że Twój pobyt w ich kraju i praca będą owocne i przyjemne.
Na początek strony internetowe, których należy zdecydowanie unikać:
1. Koniecznie zaopatrz się w telefon komórkowy. Wielu operatorów GSM w Wielkiej Brytanii oferuje pakiet bezpłatnych minut. Przydadzą Ci się one podczas poszukiwania mieszkania i pracy. Oto kilku podstawowych operatorów telefonii komórkowej:
2. W Wielkiej Brytanii pobieranie jakichkolwiek opłat za znalezienie pracy jest nielegalne. Wystrzegaj się pośredników i osób oferujących pracę za opłatą lub za "odstępne". W Wielkiej Brytanii nie "załatwia" się pracy tylko jej szuka. Pamiętaj o tym, oszczędzi Ci to łez rozczarowania i gorzkich doświadczeń.
3. Nikt nie ma prawa zatrzymywać Twego dowodu osobistego ani paszportu nawet jako depozytu. Wykonaj kserokopię dokumentu, którą będzie można wręczyć osobie zainteresowanej.
Wyjątkiem jest Ministerstwo Spraw Wewnętrznych Wielkiej Brytanii (Home Office), który dokonując Twojej rejestracji jako osoby pracującej w Wielkiej Brytanii poprosi Cię o przesłanie pocztą na adres Home Office Twojego paszportu lub dowodu osobistego.
4. Zabierz ze sobą podstawową apteczkę. Leki w Wielkiej Brytanii są drogie a większość dostępna tylko na receptę. Jeśli jesteś osobą przewlekle chorą i musisz mieć przy sobie specjalne środki farmakologiczne (środki nasenne, silne środki przeciwbólowe itp.) skontaktuj się z konsulatem brytyjskim w swojej miejscowości zanim wyjedziesz z Polski. Przewożenie niektórych leków przez granicę Zjednoczonego Królestwa jest nielegalne i w szczególnych wypadkach wydawane jest specjalne pozwolenie na ich przewóz przez granicę.
1. Zaplanuj swój pobyt. Przed wyjazdem upewnij się, że masz się gdzie zatrzymać przynajmniej do czasu kiedy nie wynajmiesz swego mieszkania lub pokoju.
Ceny wynajmu pokoi wahają się pomiędzy 80 a 160 w zależności od standardu i dzielnicy w której chcesz mieszkać.
Musisz być przygotowana na wpłacenie zwrotnego depozytu (w wysokości 2 opłat tygodniowych) oraz zapłacenie za 2 tygodnie z góry. Tak więc najtańsze lokum będzie Cię kosztować na wstępie około 320.
Dzielnice w Londynie, których należy raczej unikać ze względu na bezpieczeństwo i niemiłe otoczenie, to: Willesden, Harlesden, Brixton. Polecany rejon Londynu: południowy i północny zachód (Isleworth, Hanslow, Richmond, Twickenham, Kingston, Fulham).
Raczej unikaj wielkich skupisk Polaków, w przeciwnym razie nigdy nie zaznasz tego co Londyn może Ci zaoferować i Twój angielski będzie leżał odłogiem.
Gdy wynajmujesz pokój lub mieszkanie upewnij się:
2. Przygotuj się przed wyjazdem. Jeśli nie masz zapewnionej pracy powinnaś posiadać zabezpieczenie finansowe na okres minimum 4 tygodni (tyle bowiem przeciętnie trwa znalezienie mieszkania i pracy).
Przed wyjazdem przetłumacz wszystkie dokumenty świadczące o Twoich kwalifikacjach (o tym szczegółowo w rozdziale 2 i 3 tej broszurki). Wystrzegaj się podejrzanych pośredników. Czy znasz język angielski na tyle by porozumieć się ze swoim pracodawcą?
3. Realnie oceń swoją znajomość języka angielskiego. Jeśli Twój angielski jest słaby, wątpliwe czy dostaniesz pracę o której marzysz. Jeśli nie znasz angielskiego, to stajesz się łatwym łupem dla oszustów.
Bądź przygotowana na najgorsze i wkalkuluj w swój wyjazd ryzyko porażki. Upewnij się, że będzie Cię stać na bilet powrotny.
Szukanie pracy i mieszkania to. ciężka praca, za którą Ci nikt nie zapłaci. Pomyśl o tym przed wyjazdem i zgromadź odpowiednie oszczędności. Oto przykładowe ceny w Londynie:
Przed wyjazdem zdobądź i przygotuj następujące dokumenty:
OBOWIĄZKOWA REJESTRACJA PRACOWNIKÓW Z NOWYCH KRAJÓW DE (WORKER REGISTRATION SCHEME)
Rejestracja będzie kosztować 50. Otrzymasz pocztą certyfikat potwierdzający Twoją rejestrację i prawa, które Ci przysługują. Opłata jest jednorazowa. Jeśli zmienisz miejsce pracy, każdorazowo musisz powiadomić o tym Home Office. Nie będziesz już jednak ponosić z tego tutułu żadnych kosztów.
Po przepracowaniu w Wielkiej Brytanii 12 miesięcy nabywasz pełne prawa do wszystkich pakietów socjalnych i odtąd nie musisz już zgłaszać swego zatrudnienia w Home Office.
Owa rejestracja ma na celu monitoring rynku pracy w Wielkiej Brytanii po otwarciu go na pracowników z nowych krajów UE w tym Polski. Wprowadzono ją by zadośćuczynić obawom i sprzeciwom sceptyków, którzy obawiali się niekontrolowanego napływu pracowników z nowych państw należących od l maja 2004 do Unii Europejskiej.
Adres Home Office
Worker Registration Team
Home Office
Walsall Road
Cannock
WS11 OWS
United Kingdom
Szczegółowych informacji szukaj na stronie internetowej www.workingintheuk.gov.uk lub pod numerem telefonu 0044114 2596262.
Koniecznie zapoznaj się też ze szczegółowymi informacjami w języku polskim na stronie:
http://www.workingintheuk.gov.uk/working in the uk/en/homepage/sch emes and programmes/worker registration/polish.Maincontent.0002.file.tmp/info leaflet polish.pdf
ROZDZIAŁ DRUGI
Formularz będzie zawierał Twój numer referencyjny (PRN), który odtąd będzie identyfikował Ciebie i proces Twej rejestracji. Koniecznie zapisz go i używaj za każdym razem, kiedy będziesz się kontaktować z NMC!
NMC Registrations Department
23 Portland Place
London
W1B 1PZ
United Kingdom
Tel: 0044 207 3339333
e-mail: eu.enquiries@nmc-uk.org
http://www.nmc-uk.org
Wszystkie zebrane dokumenty należy przetłumaczyć na j.angielski przez tłumacza przysięgłego. Ten etap obejmuje:
W tym czasie NMC może zwrócić się do Ciebie z prośbą o przesłanie brakujących lub uzupełniających dokumentów.
Masz prawo do telefonicznej kontroli postępów Twojej rejestracji. Używaj w tym celu Twojego numeru referencyjnego (PRN), który otrzymałaś wraz z formularzem zgłoszeniowym.
Po upływie ok 5 miesięcy możesz spodziewać się pisemnej odpowiedzi od NMC. Ta może zawierać:
Wpis do rejestru ważny jest przez 3 lata. NMC poinformuje Cię o zbliżającym się terminie wygaśnięcia ważności wpisu listownie na 45 dni przed upływem terminu ważności. Aby ponownie się zarejestrować wystarczy po prostu być czynnym zawodowo i ponownie zapłacić wymaganą kwotę rejestracyjną.
Pierwsza opłata rejestracyjna nie podlega ulgom podatkowym. Każdą następną możesz odliczyć w całości od podatku.
Od teraz, jako pielęgniarka lub położna, podlegasz decyzjom i opiece NMC.
Jeśli masz jakikolwiek problem, możesz śmiało liczyć na ich dyskretną i skuteczną pomoc i radę.
O profesjonalne wsparcie i poradę oraz z każdym pytaniem dotyczącym Twojego zawodu możesz bezpłatnie się zwrócić do doradcy zawodowego pod nr telefonu w Londynie: 02073336550 (z Polski: 00442073336550).
- Twoich obowiązkach,
- wymaganiach stawianych kandydatom na dane stanowisko,
- Twoim wynagrodzeniu i ewentualnych bonusach, wakacjach itp. (starannie przygotuj swoje CV, jeśli zaniedbasz tę prostą czynność z pewnością będziesz tego żałować) starannie się przygotuj na interview.
Szczegółowe wskazówki i cenne rady dotyczące CV, rozmowy kwalifikacyjnej i wyboru ścieżki Twojej kariery znajdziesz na stronie internetowej magazynu Nursing Times pod adresem:
http://www.nursinqtimes.net/nav?paqe=nt.careers.careeradvice oraz na stronie internetowej http://www.justfornurses.co.uk/
Porady jak napisać CV:
http://www.cyber-north.com/resume/writing.html
Pomoc w pisaniu CV, portfolia zawodowego, prezentacji, podań itp: http://www.cvs4nurses.com e-mail: info@cvs4nurses.com
Uwaga: Firma pobiera opłatę za przygotowanie dokumentu według cennika zamieszczonego na stronie internetowej.
Obecnie wiele prywatnych firm-pośredników pracy oferuje wgląd do swych baz danych za pośrednictwem internetu. Wystarczy za darmo się zarejestrować i poprosić o przesyłanie ofert pracy na Twój adres e-mail.
W internecie można też znaleźć tzw banki pielęgniarek. Wystarczy zostawić tam swoje CV i podać gdzie i w jakim wymiarze godzin chciałabyś pracować.
Aktualne oferty pracy są również zamieszczane na stronach internetowych poszczególnych szpitali i przychodni (Primary Care Trust).
Oferty pracy można też znaleźć w fachowej prasie dla pielęgniarek, którą można kupić w każdym większym sklepie z prasą.
Oto kilka adresów od których możesz rozpocząć swe poszukiwania:
Pomyśl o zapisaniu się do związków zawodowych, które potrafią się o Ciebie zatroszczyć
http://www.unison.org.uk/join/
Porady prawnej możesz też szukać pod adresem http://www.lawcentres.org.uk/ a także za pośrednictwem Biura Porad Obywatelskich (Citizens Advice Bureau) http://www.citizensadvice.org.uk/
1. Dyplom pielęgniarki (lub położnej) i/lub dyplom ukończenia kierunku pielęgniarstwo na wyższej uczelni; świadectwo maturalne.
Uwaga! Absolwenci liceum medycznego którzy rozpoczęli naukę po roku 1976. Wasze kwalifikacje są uznawane na terenie Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej na podstawie Dyrektyw Unii Europejskiej (Directives of European Community). Nie są wymagane studia pomostowe ani żadne staże czy to w Polsce czy to na miejscu w Wielkiej Brytanii.
Osoby, które ukończyły liceum medyczne przed rokiem 1976 musza odbyć studia pomostowe w Polsce i w zależności od decyzji NMC również dodatkowe szkolenie teoretyczno-praktyczne na określonych w pisemnej decyzji warunkach (Placement for Supervised Practice). Ma to na celu pokrycie różnic pomiędzy szkoleniem odbytym w Polsce a tym wymaganym w Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej.
2. Zaświadczenie z Okręgowej Izby Pielęgniarek i Położnych o wpisie do rejestru wraz z informacją, że nadal się w tym rejestrze figuruje. Uwaga! Pielęgniarki lub położne, które miały przerwę w pracy dłuższą niż 5 lat powinny najpierw poinformować o tym Okręgową Izbę Pielęgniarek i Położnych i odbyć wymagane szkolenie teoretyczno-praktyczne zalecane przez Izbę. W przypadku nie spełnienia tego warunku, rejestracja w Wielkiej Brytanii jest wykluczona.
3. Zaświadczenie z Izby Pielęgniarek i Położnych o stażu pracy. Uwaga! Minimalny wymagany staż to 3 lata pracy jako pielęgniarka lub położna w ciągu ostatnich pięciu lat. Aby uzyskać takie zaświadczenie należy przedstawić swojej Okręgowej Izbie Pielęgniarek i Położnych świadectwa pracy.
4. Zaświadczenie z sądu o niekaralności (koszt ok. 50 zł). Uwaga! Dokument ten jest ważny tylko przez 3 miesiące od daty wystawienia przez sąd, zatem o ten dokument należy złożyć podanie na samym końcu tak by wysłany do NMC nie stracił swej ważności.
5. Kserokopia dowodu osobistego lub paszportu. Uwaga! Dowód osobisty tylko nowego typu, należy zrobić kserokopie 2 stron, należy zwrócić uwagę czy kopia jest czytelna i czy fotografia jest dobrze widoczna; w przypadku paszportu należy zrobić kserokopie strony ze zdjęciem i z podpisem. Tłumaczenia kserokopii tych dokumentów nie są konieczne ponieważ oryginalnie zawierają one przypisy w języku angielskim.
6. Pisemny, szczegółowy wykaz godzin i zakresu szkolenia praktycznego i teoretycznego ukończonej szkoły medycznej czyli Transcript of Professional Training (na podstawie programu nauczania liceum medycznego, medycznego studium zawodowego lub studiów na wydziale pielęgniarstwa Akademii Medycznej). Uwaga! O dokument ten należy poprosić pisemnie dyrekcję szkoły/uczelni, które wydały dyplom z przygotowania zawodowego. W przypadku ukończenia liceum medycznego, należy poprosić o wydanie takiego dokumentu na podstawie zachowanego w archiwum programu nauczania. Uzyskany w ten sposób dokument należy uwierzytelnić w Kuratorium Oświaty. Pobierana jest za to opłata w wysokości ok. 20 zł płatna na miejscu lub przelewem na konto Kuratorium Oświaty. Ważne by zachować dowód wpłaty - na jego podstawie bowiem zostaną nam wydane żądane dokumenty. Uwierzytelniony przez Kuratorium Oświaty dokument należy przetłumaczyć na j.angielski a tłumaczenie przesłać wraz z pozostałymi dokumentami do NMC.
Osoby które ukończyły liceum medyczne a następnie wyższe studia z zakresu pielęgniarstwa są zobowiązane do przedstawienia NMC tłumaczenia obu dyplomów.
Szczegółowe i aktualne informacje w języku angielskim dostępne są na stronie internetowej Nursing & Midwifery Council (NMC)
http://www.nmc-uk.org/nmc/main/reqistration/SregistrationMain oraz na stronie internetowej Royal College of Nursing (RCN)
http://www.rcn.org.uk/resources/international/eu nurses.php
http://www.nmc-uk.org/nmc/main/EU/Information for EU Nurses and Midwives.pdf
2. Wskazówki dla rejestrujących swe kwalifikacje zawodowe w UK:
http://www.nmc-uk.org/nmc/main/EU/EU accession.pdf
3. Wytyczne (procedura) uznawania kwalifikacji zawodowych nabytych w krajach członkowskich UE: http://www.nmc-uk.org/nmc/main/EU/EU accession charts.ppt
4. Informacja dla osób pragnących zostać pielęgniarką lub położną:
http://www.rcn.orq.uk/resources/becomenurse.php
5. Struktura pielęgniarstwa i położnictwa w Wielkiej Brytanii. Minimalne wymagania stawiane przyszłym pielęgniarkom i położnym:
http://www.nhscareers.nhs.uk/nhs-knowledae base/data/4888.html http://www.nhscareers.nhs.uk/careers/nursinq/index.html
6. Siatka płac dla pielęgniarek i położnych na rok 2005
http://www.rcn.org.uk/resources/pay/
http://www.nursinq-standard.co.uk/professionaldevelopment/aqendaforchanqe.asp
7. Key Worker Living - program rządowy
http://www.keyworkerliving.co.uk/
Preferencyjne warunki wynajmu/kupna mieszkania dla pielęgniarek i położnych, które podjęły pracę w zawodzie w Wielkiej Brytanii (NHS - Państwowa Służba Zdrowia).
http://www.odpm.gov.uk/stellent/groups/odpm housinq/documents/divisi onhomepaqe/033554.hcsp
http://www.housinq.nhs.uk/
Uwaga! Podejmując pracę w szpitalu, warto zapytać, czy nie dysponuje on zakwaterowaniem. Zazwyczaj znajduje się ono w sąsiedztwie szpitala.
Biuro Okręgowej Izby Pielęgniarek
i Położnych w Łodzi
Adres:
91-762 Łódź, ul. Emilii Plater 34
tel. (42) 633 69 63; fax 633 68 74
e-mail: biuro@oipp.lodz.pl
NIP 725 10 54 451
Konto bankowe:
Santander Bank Polska S.A.
Ul. Sienkiewicza 24 II oddział w Łodzi
Nr konta: 20 1090 1304 0000 0000 3000 3869